Niedawno inna germanistka zapytała mnie na Facebooku, co ja “robię”, jeśli kogoś uczę, a ten ktoś praktycznie nie robi postępów.
No bo fakt. Niektórzy uczą się szybciej i łatwiej, inni z kolei dłużej i trudniej. Nauka języka obcego to bardzo indywidualna sprawa, wśród ludzi istnieją pod tym względem naprawdę ogromne różnice. Swoją drogą jest to jednym z argumentów do indywidualnej nauki “jeden na jednego” z lektorem, bo lektor może się wtedy w 100% dopasować do tempa nauki tego konkretnego ucznia. A w grupie, nawet niewielkiej,  jest spora szansa, że albo nie będziemy nadążać albo będziemy się nudzić wśród innych uczestników kursu, którzy po prostu inaczej się uczą.
Tak. A więc zdarzyło mi się nie raz uczyć tzw. “przypadki beznadziejne” (jak często uczniowie określają samych siebie).
To ludzie, którzy z reguły:
– mają bardzo niski próg samokrytyki, tzn. kajają się po każdym błędzie, przepraszają za błędy i mają ochotę zapaść się pod ziemię ze wstydu, gdy coś zrobią źle.
– ludzie z negatywną “przeszłością”, tzn. czasem nawet po kilkakrotnych podejściach do nauki, z których niewiele wynikło.
– osoby, które po prostu nie mają talentu językowego. Każdy z nas ma jakieś mocniejsze i słabsze strony. To nie jest nic “strasznego”….
– osoby nie potrafiące uczyć się regularnie
– osoby generalnie nie mające pojęcia o technikach nauki

Z całą pewnością trudno jest pracować z takimi “przypadkami beznadziejnymi”, ale ja nigdy nie rezygnuję. Każdy jest w stanie nauczyć się języka obcego, potrzebuje tylko odpowiedniego podejścia. Oto, jak podchodzę do tego typu wyzwań i co radzę innym lektorom:

1. Przygotuj im bezpieczne środowisko do nauki: To bardzo ważne. Musisz dać swoim uczniom miejsce, w którym mogą popełniać błędy bez strachu i wstydu. Pokaż im, że to właśnie przez błędy najlepiej się uczymy.

2. Praca nad samooceną: Pomóż uczniom zrozumieć, że nie są oni gorsi od innych tylko dlatego, że nauka języka przychodzi im trudniej. Ważne jest, aby nauczyć ich akceptacji swoich własnych osiągnięć, bez porównywania się do innych.

3. Przypomnij im o ich sukcesach: Często skupiamy się tylko na tym, co poszło źle, zapominając o tym, co już osiągnęliśmy. Ważne jest, aby przypominać swoim uczniom o ich postępach, nawet jeśli są one niewielkie.

4. Zastosuj różne metody nauczania: Każdy z nas uczy się inaczej. Spróbuj różnych metod i zobacz, co działa najlepiej dla twojego ucznia. Może potrzebuje więcej praktyki ustnej, a może woli uczyć się przez pisanie?

5. Pomóż im stworzyć plan nauki: Regularna nauka to klucz do sukcesu. Pomóż swoim uczniom stworzyć plan, który jest realistyczny i pasuje do ich stylu życia.

6. Naucz ich technik uczenia się: Wielu z nas nigdy nie uczyło się, jak uczyć się. Pokaż swoim uczniom różne techniki uczenia się, takie jak technika pomodoro, nauka przez powtarzanie czy tworzenie map myśli.

Pamiętaj, że choć może to być trudne, nie ma czegoś takiego jak “przypadek beznadziejny”. Każdy jest w stanie nauczyć się nowego języka, jeśli tylko otrzyma odpowiednią pomoc i wsparcie. Czasem może to zająć trochę więcej czasu, ale wyniki są zawsze warte wysiłku.

Jeśli sam/a uważasz się za “przypadek beznadziejny”, to TO z całą pewnością zmieni Twoje zdanie: